Co je vlastně elektrokolo?

Elektrokolo je v zásadě běžné jízdní kolo, které má ale jednu velmi zajímavou "vychytávku" a tou je elektromotor, který může cyklistovi pomáhat se šlapáním. Zdůrazňujeme může, protože záleží čistě na něm, jestli si asistenci elektromotoru zapne případně jakou intenzitu pomoci bude požadovat.

Důležitou věcí je ale fakt, že VŽDY musí jezdec šlapat. Elektrokolo není moped a podle platné legislativy NESMÍ jezdit samo, tedy bez pohybu pedálů. Pomoc elektromotoru je navíc poskytována pouze do rychlosti 25 km / hodinu a ta je omezena Evropskou legislativou č. 168 / 2013.  Ve všech zemích EU platí norma, která zpřesňuje požadavky. U nás to je norma s označením ČSN EN 15194, která je též  známá pod zkratkou EPAC.  

Jak se elektrokolo ovládá?

Naprosto jednoduše. Základem je pochopitelně umění jezdit na běžném jízdním kole. Po nasednutí se jezdec rozhodne, zda chce jet bez elektrické asistence nebo si nechá elektromotorem pomáhat. V případě, že bude využívat funkci elektrokola, tak zapne hlavním tlačítkem elektronický systém. Poté si nastaví intenzitu síly, kterou mu bude elektromotor pomáhat. Většinou jde o stupně 1-6, některá kola mají stupňů více nebo mají režimy jízdy jako ECO, SPORT, TURISTIKA atd. Poté stačí už jen nasednou a jet jako na běžném kole. Elektromotor pak jezdci pomáhá zdolávat kopce nebo pomáhá se zrychlováním kola.

Jak elektrokolo funguje?

Základem je elektromotor s převodovkou, který bývá umístěn v předním či zadním kole nebo je integrován do rámu v oblasti pedálů. Podle umístění rozdělujeme elektrokola na ta se středovým či nábojovým motorem vzadu nebo vepředu. Dále je v kole umístěna akumulátorová baterie a řídící jednotka

Řídící jednotka elektrokola (kontrolér) a senzory

Senzory vyhodnocují styl jízdy, předávají informace do řídící jednotky, která ovládá samotný elektromotor napájený z baterie. Baterie jsou u moderních kol integrovány v rámu a v podstatě nejsou viditelné. Samozřejmostí je elektronika dobíjení baterie, která zajišťuje ideální podmínky nabíjení akumulátoru a jeho bezpečnost z pohledu teploty. K bezpečnostním funkcím také patří senzor teploty elektromotoru, který zajišťuje jeho odpojení v případě přehřátí.

Elektrokolo i do terénu?

Samozřejmě a nejen to. Dnešní výběr elektrokol zahrnuje nepřeberné množství modelů na silnice, do terénu, do města, ale také modelů skládacích.

ZEUS BIKE má všechny modely skladem!

Jaký má elektrokolo dojezd?

Zde záleží na mnoha okolnostech. Na první pohled by se mohlo zdát, že čím je vyšší kapacita baterie, je vyšší i dojezd elektrokola (přečtěte si o dojezdu na tomto odkazu). Toto je pravda ale jen zčásti. Dojezd elektrokola závisí v zásadě na několika faktorech. Jedním z nich je velikost akumulátorové baterie, druhým je hmotnost jezdce a třetím je terén ve které se na kole jezdí atd... Nejde o žádný trik výrobců kol, ale o to, že na stejném kole bude mít zcela jiný dojezd 50 kg žena na projížďkách na rovině v Poděbradech a zcela jiný dojezd metrákový chlap jedoucí z Jilemnice na Horní Mísečky neustále do kopce. Dá se tedy říci, že dojezd elektrokola je od 50 km do 160 km a dle údajů výrobců i více.

Proč si vlastně elektrokolo koupit?

Protože elektrokolo dokáže úžasnou věc. Smazává rozdíl mezi fyzickou kondicí jezdců. Můžete se vydat na cyklotůru s Vašimi vnoučaty a nebudete je zdržovat. Můžete si udělat v pokročilejším věku na kole Šumavu nebo Krkonoše, což je bez elektrokola téměř nemyslitelné. Nemocným lidem se špatnou kondicí umožní to, co nám zdravím je naprosto všední, "jít na kolo". Elektrokolo není jen módním výstřelkem dnešní doby, jde o techniku, která slouží člověku a otevírá zcela nové obzory ve formě zdolávání dříve zapovězených těžkých terénů. Přijďte si vyzkoušet elektrokolo k nám do ZEUS BIKE!