Typy pohonů elektrokol
Jízdní kolo s elektrickým pohonem - elektrokolo je hitem dnešní doby. Počet prodaných elektrokol se neustále zvyšuje a téměř každý, kdo hodlá koupit nové jízdní kolo, uvažuje i o této variantě.
Že má elektrokolo baterii a elektromotor ví dnes téměř každý. Ne každý má, ale povědomost o konstrukci elektrického pohonu, jeho výhodách i nevýhodách. Zákazník je ze všech stran masírován reklamou a protože má rád rychlá a jednoduchá řešení, je brzy přesvědčen, že právě určitý typ pohonu je ten správný, dokonalý a bez slabin. Protože ale v technice věci takto nefungují, pojďme se podívat na elektrokola tzv. bez růžových brýlí a čistě z pohledu techniky. Znalci jistě poznali, že půjde o porovnání středového a nábojového elektromotoru e-"bajku". Nepůjde ale o porovnávání technických údajů, výkonu ani dojezdu. Pokusíme se o srovnání koncepcí objektivním pohledem technika.
Středový pohon vs. nábojový
Kdo se orientuje v problematice elektrokol dobře ví, že elektrokolo má základní dva typy pohonu. V obou případech jde o pohonnou jednotku s integrovanou převodovkou umístěnou, ale na rozdílných místech elektrokola. Může být umístěna ve středovém uložení pedálů nebo v náboji předního či zadního kola. V současné době nastal boom středového motoru, který každý nový zákazník požaduje. Středový motor elektrokola má opravdu vynikající vlastnosti, které výrobci prezentují takto:
- nižší hmotnost
- vyšší dojezd
- zlepšení těžiště kola
- možnost modulace výkonu v 360° otočení klik pedálů
- menší nároky na chlazení
- tišší provoz
- vysoký kroutící moment až 120 Nm
- možnost změny točivého momentu díky řazení převodů kola
Na první pohled středový pohon nemá chybu zejména v porovnání s nevýhodami pohonu nábojového tedy zadního, které jsou zejména:
- vyšší hmotnost
- pohonná jednotka je neodpruženou hmotou kola
- vyšší spotřeba elektřiny
- vyšší hlučnost
- nižší kroutící moment jen do cca 40 Nm
Zákazník tedy po přečtení takového porovnání v podstatě přestává řešit výběr typu pohonu a je rozhodnut. Když elektrokolo, tak pouze se "střeďákem"! ? V prodejně ho pak zajímá pouze výběr středových jednotek a ty nábojové pro něho neexistují. Bohužel netuší, jak brzy může svého výběru litovat. Existuje jedna zásadní slabina středových pohonů elektrokol, o které sice výrobci vědí a také ji vždy uvádí ve svých materiálech. Nikdy ji ale neprezentují tak vážně, jak vážná je.
Řetěz elektrokola
Ano, největším problémem elektrokol se středovým motorem je právě řetěz. Výrobci i prodejci se snaží tuto slabinu pohonu zlehčovat a téměř nikde se zákazník nedočte kolik vlastně řetěz elektrokola vydrží. Podle toho se dá poznat i dobrý prodejce, dobrý prodejce vám doporučí výměnu řetězu po 700 až 1500 km jízdy! Měnit řetěz po 700 km-1500 km je tedy opravdu síla! A to ještě ovlivňuje převodník, respektive jeho velikost. A samozřejmě váha jezdce. Důvodem je fakt, že výrobci se honbou za točivým momentem dostali dnes už nad 100Nm což je technická hranice válečkového jednořadého řetězu, používaného u jízdních kol. Výrobci si jsou tohoto vědomi, proto zavádějí opatření jako odlehčení výkonu při přeřazování nebo zkoušení řemenového přenosu. Mnoho nepomůže ani používání kvalitnějších materiálů pro výrobu řetězů. Jednořadý řetěz pro jízdní kola je na hranici technických možností a přenos momentu kolem 80–90 Nm je pro něho značným problémem. Pro představu běžný jezdec je schopen dosáhnout 20Nm, závodní jezdec asi 30 Nm. Z těchto údajů je jasné, jak dostává řetěz elektrokola "zabrat". Zákazníci by tedy ne měli zatracovat osvědčené nábojové pohony elektrokol, které využívají planetové převodovky, což jsou jedny z nejspolehlivějších mechanických převodovek vůbec. Každý den s jejich pomocí startují svá auta nebo jim pomáhají v ručních akumulátorových vrtačkách. Při koupi kola s nábojovým pohonem sice nedosáhnete takových výkonů jako s motorem středovým, ale řetěz elektrokola se nestane spotřebním dílem, který budete vyměňovat každých 700-1500 km.
Navíc cyklotůra zakončená přetrženým řetězem není úplně věc, o kterou by kdokoliv stál. Nechceme Vás tímto článkem strašit, nicméně je opravdu nutné při koupi nového elektrokola zvážit i tyto faktory. Elektrokolo je dnes už slušná investice a tak se neváhejte poradit s koupí na odborníky. V naší prodejně Zeus Bike se na nás můžete spolehnout a vždy se Vám bude snažit vybrat elektrokolo na míru. Přijďte si nás vyzkoušet ?.