Konstrukce moderního elektrokola
Ačkoliv je elektrokolo záležitostí poslední doby, jeho konstrukce vychází z osvědčených součástí běžných jízdních kol. Elektrokolo je složeno jednak ze součástí, které jsou naprosto identické s jízdním kolem bez elektrického pohonu, ale také ze součástí, které běžné jízdní kolo nemá. Podívejme se v následujícím textu na to, z čeho je vlastně elektrokolo vyrobeno a jaké součásti obsahuje.
Standartní část elektrokola (shodná s běžným kolem)
Základem elektrokola je stejně jako u běžného jízdního kola rám. Rám je povětšinou vyroben z hliníkové slitiny, ale nejsou výjimkou ani rámy karbonové. Tuhý a kvalitně provedený rám je základem dobrého elektrokola, protože právě rám je součást, která je v provozu velmi namáhána. Přímou návaznost na rám má odpružení. Odpružení předního kola bývá již dnes standartní výbavou. Při jízdách v těžkém terénu je možné zvolit kolo celoodpružené, které má pérování s tlumičem i na zadním kole. U kvalitních kol jsou hodnoty pérování navíc nastavitelné.
Protože je elektrokolo těžší než běžné jízdní kolo, potřebuje zejména kvalitní brzdy. V dnešní době už jsou v drtivé většině na elektrokola montovány kotoučové brzdy, které mají vyšší účinnost. Ráfkové brzdy se používají minimálně a to povětšinou u městských elektrokol, která díky stylu jízdy nevyžadují tak kvalitní brzdovou soustavu.
Kotoučové brzdy jsou ovládané lankem nebo kapalinou. Kapalinové jsou citlivější na ovládání a poskytují i vyšší účinnost. Přesmykače a přehazovačky jsou u elektrokol zcela shodné s běžnými jízdními koly a ve většině elektrokol jsou montovány výrobky světoznámé firmy Shimano. Kvalitu osazení pozná zákazník podle označení názvem. Pro informaci zde uvádíme soupis řad se kterými se zákazník setká nejčastěji na našem trhu viz tabulka. Elektrokolo také obsahuje další stejné součásti s běžným kolem jako jsou gripy na řídítka, světla, nosiče atd. Při jejich výběru je nutné zohlednit způsob jízdy a terén ve kterém jezdec na kole jezdí.
Elektrické součásti elektrokola
Mimo výše uvedené komponenty, ale elektrokolo obsahuje součásti, které zajišťují jeho provoz na elektřinu z vestavěného akumulátoru. Jde o části, které se na běžném kole nevyskytují.
Motor:
Základem elektrokola je elektromotor. Přesněji jde o elektromotor s vestavěnou převodovkou, která může být umístěna uvnitř ráfku kola nebo ve středovém uložení šlapek. Nábojová pohonná jednotka elektrokola je umístěna v předním nebo častěji v zadním kole. Je vpletena přímo do kola a plní zároveň funkci jeho náboje. Středová pohonná jednotka je integrována do rámu kola v oblasti pedálů. Tyto jednotky se u moderních kol prosazují stále častěji. Dovolují funkce, které nábojový elektromotor mít nemůže a jsou také úspornější.
Baterie:
V současné době se pro pohon elektrokol používají téměř výhradně Li-Ion akumulátory. Důvodem je schopnost ukládání vysokého množství energie vzhledem ke svému objemu. Jmenovité napětí jednoho kusu Li-Ion článku je normou stanoveno na 3,6V a akumulátorové baterie pak mají jmenovité napětí rovnající se násobkům článků 7,2-10,8-14,4-18 V atd. V případě elektrokol 36 a 48V. Li-Ion článek je velmi citlivý na správné nabíjení, proto jsou elektrokola vybavena sofistikovanými nabíječi, které hlídají správné a bezpečné nabíjení. Li-Ion akumulátor nemá tzv."paměťový efekt" a je schopen zvládnout zhruba 500-1200 nabíjecích cyklů. Li-Ion akumulátory se také používají pro pohon elektromobilů.
Řidící jednotka se snímači:
Řídící jednotka elektrokola je velmi důležitý prvek každého kola. Hlídá rychlost kola a nastavuje výkon, který jde z baterie do elektromotoru. Zásadním způsobem ovlivňuje spotřebu elektřiny a dojezd elektrokola. Elektrokola vyšší třídy mají řídící elektroniku, která dokáže snímat i sílu, jakou jezdec tlačí na pedál a podle hodnot nastavovat výkon elektromotoru. Dokáží navíc i zaznamenat styl jízdy a automaticky nastavit nejvhodnější formu asistence elektromotoru. Výrobci toto inteligentní řízení nazývají jako algoritmické. Jednotky vyšší třídy elektrokol jsou řízeny mikroprocesorem a dokáží v jedné sekundě vyhodnocovat a nastavovat stovky až tisíce operací. Sofistikované řídící jednotky například snižují výkon pohonu při přeřazování. Dokáží tak významně prodloužit životnost celého převodového ústrojí kola.
Display:
Zobrazovací prvek na kterém jsou zobrazovány důležité údaje o stavu baterie, nastaveném stupni výkonu elektrické asistence, ale také jde o cyklo počítač s tachometrem, který zobrazuje údaje o jízdě a počtu ujetých kilometrů. U Levných nebo městských kol je display nahrazen pouze LED zobrazovačem úrovně baterie a stupně nastavení elektrické asistence.
Řetěz:
U elektrokol, která mají nábojový elektromotor, jde o naprosto standartní a běžný řetěz. Naopak u kol, která mají středový pohon, jsou řetězy té nejvyšší kvality se zvýšenou pevností, protože veškerý točivý moment přenáší na zadní kolo právě řetěz.
Technický pokrok jde velmi rychle kupředu i oblasti elektrokol. Není v podstatě možné obsáhnout a popsat funkce, které se na elektrokolech průběžně objevují. V každém případě je elektrokolo budoucností cyklistiky a jde o velmi spolehlivý stroj pro volný čas i například dojíždění do práce. Elektrokolo obsahuje poměrně velké množství elektroniky, která je dnes ale velmi spolehlivá.
ZEUS BIKE Dobřejovice nabízí velké množství elektrokol skladem ať už jde o kola městská, do terénu nebo speciály splňující nejvyšší nároky sportovních jezdců.