SPECIALIZED propojil kamenné obchody do svého on-line světa

Firma Specialized pomalu, ale jistě mění pravidla nakupování. V poslední dekádě prošel cyklistický průmysl, a především obchod jako takový, spoustou změn. Silný vývoj online prodeje v Evropě významně ovlivnil kamenné obchody a změnil tak model toho, jak zákazník uvažuje a co očekává. Přispěla k tomu i pandemie, jež urychlila nástup on-line prodeje ve všech odvětvích a doposud leckdy tradiční prodejce donutila urychlit přechod do on-line světa, aby se zákazníky byli stále ve spojení i přes uzavřené kamenné provozovny.

V Česku se projekt finalizoval poslední rok, společnost Specialized tak právě dnes otevírá tzv. Integrated Marketplace, zjednodušeně přeloženo se jedná o jednotné Specialized tržiště, složené z centrálního webu a z lokálních prodejců. 

"Je to vize, kdy ve Specialized chceme propojit to nejlepší z online obchodu s tím nejlepším, co nabízí zázemí kamenných obchodů," říká Ondřej Kozúbek z českého zastoupení značky Specialized, která počítá, že obchodník sám je schopen efektivně obsloužit  cca 20 % trhu, díky novému projektu to ale bude 70 %. "Možnost online obchodování je dnes naprosto někde jinde, než bývala, proto toho chceme využít. Usilujeme o to, aby si náš zákazník mohl vybrat, nakupovat a komunikovat s prodejcem a nebyl omezený jen jednou možností. Velmi zjednodušně teď přidáme zákazníkům další možnost, jak zboží vybrat a nakoupit. Obchodníkům nabídneme další prodejní kanál a větší šanci zůstat konkurenceschopný.

Boj o zákazníka

Ten má své spojitosti a složitosti. "Cílem nového projektu je, aby byli zákazníci spokojení a rádi se k nám vraceli. Udržet si stávajícího zákazníka je podle mnoha výzkumů daleko jednodušší než hledat nového. Abychom byli schopni v budoucnu co nejlépe sloužit našim zákazníkům, chceme toho dosáhnout tak, že je budeme schopni obsloužit kdykoli a kdekoli oni chtějí. Aby to bylo možné, musíme propojit různé prodejní kanály dohromady v jednotné tržní prostředí," uvádí Kozúbek.

Známe to všichni. Možnost vyhledat si produkty online před návštěvou prodejny se stala nedílnou součástí našich nákupních zvyků. Ve Specialized si toho jsou samozřejmě velmi dobře vědomí a právě sledování takového chování je základem pro sběr dat, které budou v blízké budoucnosti využity k výrazně lepšímu plánování výroby, prodeje a individuálního marketingu. 

"Chcete-li zůstat v nadcházejících letech ve hře, je nezbytné přijmout globální strategii. Specialized během posledních pár let pracoval na vytvoření plánu, který překlene propast mezi digitálním a tradičním způsobem obchodování," říká Ondřej Kozúbek z českého zastoupení Specialized.
 

Kamenná prodejna základem 

Jak už jsme několikrát zmínili, cílem strategie Integrated Market Place je udržet kamenné obchody jako ústřední bod a nalákat do nich skrz propracovaný online systém více zákazníků. O čem jsme se ale ještě nezmínili, jsou tři základní služby, jež budou nabízeny.

Click & Collect, tedy Kliknout a vyzvednout - zákazník si na webu Specialized vybere kolo nebo doplněk, vybere si prodejce a může rovnou objednat. Tohle bude jediná možnost, jak si objednat kolo. Svou objednávku si vyzvedne v obchodě - v případě kola to bude nutné - nebo si jí zaslat rovnou domů.

Dropshipment, tedy Vyzkoušet a nechat si poslat - zákazník si v obchodě vybere např. boty nebo helmu, které mu sedí velikostně, ale rád by si zakoupil jinou barevnou variantu, prodejce tak přímo ze skladu Specialized zboží objedná a to přijde zákazníkovi rovnou domů.  Tuto službu aktuálně Specialized připravuje.

Riderdirect, tedy Přímo k zákazníkovi - služba fungující jako klasický e-shop - zákazník objedná na webu Specialized a zboží mu půjde rovnou z Holandska. V tomto případě ale bude možné objednat pouze doplňky, nikoliv celá kola.

Více informací www.specialized.com/cz  

Autor článku: Jan Němec s redakce internetového portálu MTBS (převzatý článek)