Specialized Levo 4

Specialized představuje 4. generaci ebiku Turbo Levo. Vrací se silnější než kdy dřív…  

 
 
Specialized Levo 4 – (Znovu)zrození superhrdiny!
 

Po tři generace platily modely Specialized Turbo Levo za průkopníky v segmentu eMTB, kterým ale jako by poslední dobou začal poněkud docházet dech! Nenechte se ale oklamat, jelikož Levo 4 se vrací silnější než kdy dřív… Silnější než většina konkurence!


 
Americký Specialized je jednou z mála značek, která si dělá věci jednoduše po svém, která věří své vlastní cestě. Nejinak je tomu ve světě horských elektrokol, což po tři generace názorně dokazovala řada Specialized Turbo Levo! Elektrokola s vlastními motory (vyráběno obvykle u Brose), s vlastním komunikačním a ovládacím rozhraním, se svého času originálním uchycením motoru a usazením baterie (motor otočený nosem vzhůru, baterie spuštěná před něj), a také se specifickým projevem.
 

Už jen tyto vlastnosti a přednosti delší čas stačily k tomu, aby Turbo Levo stálo na vrcholu mnoha žebříčků. Jenže doba a vývoj, zejména v tomto oboru, letí neskutečně rychle kupředu, proto začala rodina Specialized Turbo Levo 3 pomalu ale jistě svůj těžce vydobytý náskok postupně ztrácet a propadat se do „šedého průměru“.

Nebyl by to ale právě Specialized, aby něco takového dopustil! Proto v mezidobí usilovně pracoval na nástupci – Specialized Turbo Levo 4 –, který by měl tuto značku a tuto modelovou řadu znovu postavit na piedestal eMTB scény.

Pravdou je, že se na nové Levo 4 čekalo o něco déle, než bylo původně zamýšleno, ale poslední roky byly pro celý cyklo-business obecně dost složité, proto buďme rádi, že jsme se dočkali alespoň nyní, a že konečně můžeme obdivovat a uctívat schopnosti novinky Specialized Turbo Levo 4!

Všechno je tu SUPER!

Asi znáte Američany a jejich tendenci všechno přehánět a zveličovat, že?! Zrovna Specialized je na něco podobného mistr. Proto se příliš nemůžeme divit, že se v prezentačních materiálech k novému Levu 4 objevuje tolik superlativů! Je sice pravdou, že tato kola jsou v mnoha směrech skutečně výjimečná a mají potenciál udělat solidní díru do světa eMTB, ale typicky americká posedlost výrazem „SUPER“ zavání až jistou obsesí! Ostatně posuďte sami:

V materiálech představujících Specialized Turbo Levo je všechno prostě SUPER! Konkrétně: Super Power / Super Frame / Super Control / Super Range / Super Charger / Super Integration!

Už mi rozumíte? Když se ale oprostíme od všech těch „SUPER“ slůvek, máme před sebou šest klíčových oblastí, v nichž se Specialized snažil svoji řadu Turbo Levo zásadně vylepšit, dorovnat, nebo ještě lépe předstihnout jejich prostřednictvím zavedenou i čerstvou konkurenci. Nutno předem dodat, že se mu to na mnoha frontách daří, jak dokazují technická data i naše osobní jízdní postřehy, které vám rádi předložíme v krátké době po tomto úvodním teoretickém představení!

Specialized Turbo Levo 4 – Zachované základní zařazení

Než se pustíme do bližšího popisu jednotlivých oblastí nového stroje, pojďme si shrnout co je Specialized Turbo Levo 4 zač? Jedná se i nadále o eBike nejlépe zařaditelný do kategorie all-mountain se zdvihy 160/150 mm, nakukující tedy částečně do enduro kategorie. Stroj navržený čistě v mullet provedení (MX | 29“/27,5“), se středovým motorem a pro tuto chvíli pouze s karbonovými rámy.

*Hliníkové modely budou představeny 27.5. 

 
%pagebreak(Super Power – 111 Nm / 720 W)%


V případě nové generace Specialized Turbo Levo 4 se mnoho věcí točí okolo zcela nového motoru S-Works 3.1, vyhrazeného pro nejvyšší modely S-Works. Alternativou budou jednotky s prostým označením 3.1 Motor, určené pro úrovně Pro, Expert a Comp.

Už jen v tomto bodě je nutné zdůraznit, že zde nezůstal kámen na kameni! Nová je totiž celá koncepce motoru, nové a vlastně pro ostatní svět konvenční je jeho vodorovné usazení v oblasti středu, zcela nová je vnitřní konstrukce hnací jednotky, nové až skoro převratné jsou jeho parametry, ovládání, možnosti jízdních režimů…

Mnohé z vás budou předně zajímat čísla! Proto vězte, že jednotka Specialized S-Works 3.1 současnou konkurenci „zašlape do hlíny“ díky točivému momentu 111 Nm a špičkovému výkonu 720 W! V případě základní varianty 3.1, jsme na lehce skromnější, ale stále dosti oslnivé úrovni 666 W a 101 Nm!

Doplňme ještě kapacitu největší dostupné baterie 840 Wh (volitelně lze použít i menší 600 Wh), přičemž právě zde by mohla řada čtenářů své studium této novinky ukončit a jen žasnout, případně začít živě diskutovat na internetových fórech! Pravdou ale zůstává, že nové motory Specialized toho dokáží nabídnout mnohem víc, než jen oslnivá čísla!

*České hlavičky jistě okamžitě napadne, zda existuje mezi motory S-Works a základní třídou fyzický rozdíl a jestli lze základní jednotku „nakopnout“ na vyšší výkon?

Zde je pár faktů a možných odpovědí:

  • ANO – Motory S-Works 3.1 a 3.1 Motor jsou, až na určité vizuální prvky, prakticky identické.
  • ANO – Vyšší výkon je vyhrazen jen a pouze řadě S-Works!
  • NE – Nemělo by být možné toto omezení žádným způsobem obejít, jelikož základní výkonnostní parametry jsou uloženy přímo v řídícím čipu na hlavním tištěném spoji!!
  • NE – Nezkoušejte to, jelikož jakýkoliv zásah do softwaru, motoru apod. vede k okamžité anulaci záruky!!!

Super Power & SuperNatural – Síla pod dokonalou kontrolou

Pokud bychom chtěli důsledně rozebrat vše zajímavé, nové a fascinující jen na samotném motoru, mohli bychom na dané téma sepsat samostatný článek, nebo hned vydat celou brožuru! Nové je zde skutečně skoro vše. Nová, respektive inovativní je vnitřní konstrukce, kdy se řešil nejen výkon, ale třeba i extrémně důsledně hlučnost motoru.

Už jen z tohoto důvodu byl použit speciální proces tvrzení kontaktních ploch šikmého ozubení uvnitř motoru, díky němuž zásadním způsobem klesá tření a hlučnost se dostává na úroveň plastového ozubení, avšak bez omezení pevnosti či životnosti. Důsledně fyzicky oddělené jsou vnitřní rotační části od vnějšího obalu, aby se předešlo přenosu vibrací, a tedy i hluku zevnitř ven. Řešil se skutečně každý detail a výsledek je proto ohromujícím kusem moderní techniky, který za jízdy skoro neslyšíte. Prověřeno v praxi!

Stejně důležitý, nebo snad ještě důležitější než samotný výkon, je jeho podání, kontrola a dávkování, na což byla rovněž zaměřena velká pozornost. Vývojáři Specialized se hodně snažili, aby byl projev nového motoru přirozený, hladký a dokonale čitelný. Hodně se pracovalo s křivkou výkonu, hodně péče bylo věnováno torzním čidlům na klikách a všem dalším souvisejícím detailům.

Výsledkem je ukázkově plynulá křivka růstu samotného výkonu, který ani po dosažení vyšší kadence klik neklesá, jak tomu bylo u předchozí generace motorů Specialized 2.1 a 2.2. V tomto bodě můžu dopředu prozradit, že i v praxi bylo znát, jak dobře lze nyní se silou motoru pracovat, řídit jej a dávkovat s takovou jemností, že se daly snadno zvládat i záludné kluzké výjezdy na pověstném povrchu „Madeira-Ice“ v průběhu novinářské prezentace letos z kraje roku!

Super Frame – Jednoduchá, o to praktičtější řešení

Hodně zajímavého se mezigeneračně odehrálo i na jiných místech, nejen uvnitř motoru. Zcela nový je vcelku logicky i samotný rám, který nadále nabízí 150 mm zadního zdvihu a plně karbonovou konstrukci. Nové je již zmíněné vodorovné usazení motoru, které si vyžádalo jiný způsob uložení a přístupu k baterii. Ta se již nevysouvá spodem, ale lze se k ní snadno dostat z boku povolením pouhého jednoho šroubu, který baterii jistí a pevně (zcela nehlučně) ji drží na místě!

Boční přístup k baterii je na jedné straně extra praktický, na straně druhé by mohl přinést nemalé kompromisy z pohledu tuhosti či hmotnosti. Přesně to se ale podařilo vyřešit drobnými karbonovými žebry uvnitř rámu, které mají údajně až nečekaně silný účinek právě na zvýšení pevnosti celé této partie, aniž by zásadně zvyšovaly hmotnost!

Zmíněný boční přístup k baterii má i další přínos v možnosti snadného prohození dostupných akumulátorů, kdy se budou nabízet již deklarované kapacity 840 Wh a 600 Wh. Šikovný je také nápad s umístěním tzv. SWAT bagu dovnitř rámu před samotnou baterii, díky čemuž lze využít jinak prázdný úložný prostor, který se navíc, při nasazení kratší 600 Wh baterie, ještě o kus rozšíří!

Opomenout bychom neměli ani nanejvýš pestrý seznam dostupných cest možné osobní individualizace, který do značné míry kopíruje možnosti předchůdce Levo 3. Základní myšlenkou je nabídnout kolo, které bude skvěle vyvážené již „z krabice“, zároveň umožní „věci znalým“ doladit si k obrazu svému řadu klíčových parametrů geometrie.

  • Využít lze „angle-set“ měnící úhel hlavy (základ 64,5°, posun +/- 1°)
  • Otáčet je možné flip-chip u spodního oka tlumiče (úprava geometrie a výšky středu, základ 350 mm, rozdíl -6 mm)
  • Hrát si lze s délkou zadní stavby (základ 435 mm, posun + 9 mm).

Super Control – Větší objem a nekonečné hrátky pro tunery


Další z mnoha inovacemi dotčených oblastní představuje doširoka otevřený prostor k individuálním úpravám. Možnosti hrátek s geometrií jsme si právě popsali, podobně vstřícný přístup se aplikuje i v případě zadního odpružení. V principu lze říct, že zde Specialized použil svůj již vícekrát odzkoušený recept aplikovaný aktuálně na stroje Stumpjumper 15 a Turbo Levo SL 2 – tlumiče s rozšířenou hlavní komorou GENIE.

Základem je i zde tradiční tlumič Fox Float X, který je doplněn o přídavnou vzduchovou komoru GENIE, jenž se stará o specifický projev v průběhu prvních 70 % zdvihu. Následně se zavírají přepouštěcí kanálky a dále je do akce zapojena jen hlavní vzduchová komora, operující se závěrečnými 30 % kroku. Smyslem je to, aby se tlumič ve velké části svého rozsahu choval jako velkoobjemová jednotka s aktivním a převážně lineárním krokem, zároveň aby byl schopen na posledních 30 % svého zdvihu zajistit kolu dostatečnou progresivitu.

Pozitivní na tomto řešení je i fakt, že tlumič samotný sdílí drtivou většinu dílů s klasickými modely Fox Float X (snadná servisovatelnost), zároveň nabízí mimořádně pestré možnosti individuálního ladění tradičními i netradičními tokeny. Redukovat totiž můžete jak základní vzduchovou komoru (posílit tak lze progresivitu posledních 30 %), tak i komoru přídavnou, která ovlivňuje aktivitu prvních 70 % kroku! Milovníci tuningu budou mít druhé Vánoce!!!

Super Range + Smart Charger – Baterky a nabíjení dle potřeby a nálady


Už vlastně párkrát padlo, že nové modely Specialized Turbo Levo 4 budou využívat v základu 840 Wh baterii, případně menší kus s kapacitou 600 Wh. Tyto baterie bude možné prohodit během minuty (osobně vyzkoušeno a potvrzeno). K tomu všemu je možné přihodit i přídavný Range Extender s kapacitou 280 Wh a dohromady tak nastřádat až 1 120 Wh energie!

Sice trochu neortodoxní, ale stále možnou cestou je nechat prostor v rámu prázdný, do úchytu nad střed usadit Range Extender a jet pouze s ním. Motor se sice přepne do úsporného módu a nabídne vám zhruba 50 % svého výkonu, ale… Za určitých situací se i toto řešení může hodit. *I to jsme si zkusili v praxi!

S bateriemi úzce souvisí i jejich výdrž, na níž se ve Specialized rovněž cíleně zaměřovali, stejně jako na možnosti nabíjení. Co se dojezdu týká, ten vždy záleží na mnoha faktorech, každopádně v průběhu vývoje byla snaha minimalizovat vnitřní odpory motoru, vyladit dobře jeho otáčky a zohlednit i další aspekty, které by měly novince Levo 4 dopřát schopnost velice štědré výdrže na jedno nabití.

Určitým vodítkem mohou být čísla dojezdu (4,75 h / 3,56 h / 2,54 h) platná pro různé kombinace kapacity (1120 Wh / 840 Wh / 600 Wh) při hmotnosti jezdce 80 kg a jízdě na režim Eco.

Každopádně, když se vám podaří akumulátor vyždímat na nulu, potom můžete použít jednak standardní nabíječku (5A, 200 W) s níž trvá nabíjení 840 Wh akumulátoru (0-100%) zhruba 3,5 hod (vyzkoušeno v praxi). Zároveň bude samostatně prodávaný také tzv. Smart Charger (cena 12 999 Kč) s parametry 12A a 700W! Ten dokáže větší 840 Wh akumulátor naplnit z 0% na 80% za méně než jednu hodinu!!! Znáte výkonnější systém mezi elektrokoly?

Vedle super rychlého nabíjení se může Smart Charger pochlubit i dalšími programy pro nabíjení a údržbu baterie. Nabíjet lze rychle, standardním výkonem nebo ekologicky, případně lze omezit úroveň nabíjení na hladinu 80 %, což je vhodné třeba pro delší skladování.

Super Integration – Oslnivý displej a široké možnosti nastavení pohonu

Poslední důležitou zastávkou v dnešním obsáhlém představení budiž téma „super-integrace“, přesněji kontrolní a komunikační rozhraní Mastermind TCU, jehož prostřednictvím Specialized opět nastavuje zcela novou laťku pro většinu konkurence!

Svým způsobem základem a jistým středobodem je elegantní, přehledný a plně barevný displej s vysokým rozlišením (úhlopříčka 2,2“) usazený v rámu za hlavou (s integrovanou funkcí Apple Find My) a k němu příslušící moderní dálkové ovládání na řídítkách. Jedná se vlastně o stejný výchozí systém, jaký najdete u městských kol Specialized Turbo Vado SL 2 – jedno z nich jsme měli v testu (12/2024).

Snad až úchvatné je na celém tomto řešení čisté a precizní zpracování, přehledné ovládání, ale také svoboda v tom, jak celý systém používáte. Na jedné straně lze ke kolu připojit aplikaci Specialized a vše si nastavit pohodlně v telefonu. Zároveň, pokud nechcete, nemusíte na telefon vůbec sahat, jelikož všechna klíčová nastavení najdete přímo v systému kola.

Ale ani to není vše! V praxi lze totiž využít mnoho různých režimů a profilů nastavení projevu motoru. Dostupné jsou jak klasické režimy ECO, TRAIL, BOOST, tak i třeba sofistikované AUTO. Zatímco Automatický mód nabízí jen dílčí úpravy, do ostatních režimů lze sahat a zcela svobodně je měnit. Dále je možné kolo přepnout (klidně i za jízdy) do režimu Micro Tune, případně do zcela nového nastavení Dynamic Micro Tune, díky čemuž máte po ruce jemnou stupnici výkonu pro každou příležitost.

Dnes ale nemá smysl tyto možnosti zevrubně rozebírat, jelikož k nim se ještě blíže dostaneme v textu popisujícím naše praktické zkušenosti s novinkou Specialized Turbo Levo 4 jak z Press Campu na Madeiře, tak i z pozdějšího testování v domácích podmínkách.

Závod na vrchol pyramidy

 
Jak sami nejspíš uznáte, Specialized se skutečně hodně snažil, aby svou vlajkovou loď v oboru eMTB posunul do cela nové úrovně, nasměřoval ji do zcela nové éry a stal se opět tím, kdo je schopen udávat tón a tempo doby. Nejde přitom zdaleka jen o snad až monstrózní výkon a sílu S-Worksového motoru (720 W a 111 Nm), i když i ten vám dokáže slušně zavařit jezdecké mozkové závity, určitě i většině předních konkurentů!

K čemu by ale byl ultimátní výkon bez možnosti jeho přesného dávkování, jak vám nejspíš potvrdí každý druhý tuner, který do svého auta narval tak velké turbo, že se ani nedokáže rozjet z křižovatky bez oslepujícího kouřového efektu! Nový motor Specialized 3.1 je proto nejen silný, ale také skvěle ovladatelný, navrch přináší i neskutečně pestré možnosti osobního nastavení, tichoučký projev a šikovné ovládání přes displej na rámu či pomocí aplikace v telefonu.

Přidejte k tomu krásný a pečlivě vyrobený rám, snadný přístup k baterii, volbu různých kapacit či kombinací akumulátorů, možnost super rychlého nabíjení, řadu cest, jak lze uzpůsobit osobním potřebám geometrii a celkový projev kola… Nový Specialized Turbo Levo 4 je prostě vším, jen ne nudným či tuctovým kolem, naopak je to stroj, který má potenciál ustanovit novou výkonnostní laťku v celém eMTB oboru!

Asi je vám ale jasné, že za vysoko stanovenou laťku budou i ceny vrcholem pyramidy:

Turbo Levo 4 S-Works - 369 990 Kč
Turbo Levo 4 Pro - 304 990 Kč
Turbo Levo 4  Expert - 254 990 Kč
Turbo Levo 4 Comp - 204 990 Kč
Turbo Levo 4 S-Works frameset - 194 990 Kč

 

Článek je převzatý z https://mtbs.cz/

https://mtbs.cz/clanek/specialized-levo-4-znovu-zrozeni-superhrdiny/kategorie/tech-news/rubrika/bike-technika?page=0

Autor: Štěpán Hájíček
 

Více info: www.specialized.com