Fenomén „formátování baterie“

Někteří prodejci před zimou stále nabízí formátování baterie. Pokud máte ve vašem elektrokole baterie Li-Ion a Li-Pol  pak se tomuto kroku úplně vyhněte. Dnes se v elektrokolech nejčastěji používají baterie s Li-Ion (Lithium-iont) články, již méně Li-Pol články a formátování je způsob, jak těmto bateriím naopak zkrátíte životnost!!!

Formátování baterie je cyklus, kdy se baterie úplně vybije a zas úplně nabije. To se dříve provádělo kvůli paměťovému efektu, kterým staré NiMH a NiCd baterie trpěly. Nové baterie Li-Ion a Li-Pol nemají žádný paměťový efekt.

Jak se tedy o baterii starat?

Bateriím vadí extrémy - velké teplo/velká zima        úplné vybití/úplné nabití

-          Nikdy baterie neskladujte venku, kde je teplota kolem 0°C

-          Stejně tak neskladujte baterie při teplotách nad 30°C

-          Ideální podmínky pro uskladnění je 5-15°C a suché prostředí.

-          Při výletu se zkuste vyvarovat parkování na přímém slunci.

-          Vyvarujte se vybití baterie natolik, aby se elektrokolo samo vypnulo.

Baterii nenabíjejte úplně do plna

-          Při nabíjení nad 80% (napětí  40V) roste odpor, baterie se víc zahřívá.

-          Bylo prokázáno, že nabíjení baterie na 41V místo 42V (tzn. cca na 90%) může až 2x prodloužit její životnost. -

-          Samozřejmě bude o něco málo menší dojezd. Ne ale vždy potřebujeme celých 100% baterie.

-          Pro uskladnění nabijte na cca 60%.

-          Nejlépe baterii dělá, když je nabita v rozmezí 20 - 80%

NEJHORŠÍ pro Li-Ion baterie je její úplné vybytí. Když tento stav baterie necháte třeba po celou zimu. Pak je možné, že už baterii nikdy „neprobudíte“ a budete muset nechat baterii repasovat.

Baterii nenabíjejte ihned po příjezdu z výletu – doporučujeme před nabíjením nechat baterii vychladnout.

Doporučujeme nabíjet baterii originální nabíječkou s co nejmenším proudem. Pokud jste si k elektrokolu pořídili rychlo-nabíječku, používejte ji pouze v případě nutnosti na výletech apod. Rozhodně s ní nenabíjejte baterii pravidelně. Vysoký nabíjecí proud způsobuje větší zahřátí, a to vede k degradaci článků.

Formátování baerií v dnešní době již není potřeba. Pokrok jde dopředu a olověné baterie se dnes v podstatě na elektrokolech neprodávají.  Věříme, že Vám tento článek pomohl vysvětlit, zda formátovat či nikoliv. ?